علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

تیزر چیست؟

معنی کلمه تیزر چیست؟

کلمه تیزر ( Teaser ) :

این کلمه در فرهنگ لغات انگلیسی اسم فاعل از” “ Tease به معنای ” دست انداختن و اذیت کردن” است. اما تیزینگ ( Teasing ) در فرهنگ اصطلاحات تبلیغات و بازاریابی به سبکی از تبلیغات گفته می شود که در آن برای افزایش جلب توجه و درگیری ذهنی مخاطب از تحریک حس کنجکاوی او استفاده می شود . به این ترتیب که اطلاعات بصورت کامل به او عرضه نمی شود ( مثلا نام برند یا محصول در آگهی عرضه نمی شود ). این گونه کمپین ها معمولا در چند فاز زمانی یا مکانی طراحی و نشر می شوند. به آگهی های مرحله اول که بیشترین جلب توجه و ایجاد سوال ، درگیری یا علاقه را در مخاطب ایجاد می کند “تیزر” گفته می شود. این سبک از تبلیغات ابتدا بیشتر توسط خواننده ها و تبلیغ کنندگان فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی استفاده می شد.

مثلا در نمونه کارهای این شرکت کمپین تبلیغات محیطی برند “رنو“ با شعار “تغییر را از نو بخواهید ” در این سبک تبلغات بود که در مرحله بعد، با افزودن حرف “ر” کلمه نو به “رنو“ تبدیل شد.

تبلیغات تلویزیونی رزگاز با شعار ” شما چه روزی دوست دارید؟ ” از دیگر نمونه کارهای ما با سبک تیزینگ است.

البته با کمی جستجو متوجه خواهید شد که در بعضی کشورهها از کلمه تیزر بجای سمپل یا نمونه محصول های کوچکی که با هدف فروش در برنامه های ترویج فروش (Roadshow& Sampling ) عرضه می شوند نیز استفاده می شود.

لذا با توجه به معانی موجود استفاده از کلمه تیزر بجای آگهی تلویزیونی (TVC ) غلط مصطلح است اما کلمه “تیزر تبلیغاتی” به دلیل ماهیت تبلیغاتی تیزر غلط اندر غلط است!! اما کلمه “تیزر تلویزیونی” عبارتی درست است که معمولا مانند کلمه تیزر در جای نادرست استفاده می شود.

چگونه و چرا کلمه ” تیزر ” خارج از معنای واقعی خود رایج شد؟

اما در مورد چگونگی بروز این اشتباه و جایگیری این کلمه در اذهان عمومی با این مفهوم مطلب مستندی وجود ندارد . اما می توان در این مورد حدس هایی زد . حدس من این است که همه چیز به نوارهای ویدئویی سالها پیش مربوط است .

در سه دهه قبل زمانی که تماشای فیلم های ویدئویی وی اچ اس باب بود ( فیلم نهنگ عنبر را به یاد بیاورید) در ابتدای این نوار ها ، بخش هایی کوتاه از ترانه های جدید خواننده ها یا قسمت هایی از قسمت بعدی یک فیلم یا سریال پخش می شد تا مخاطب را به خرید نسخه کامل آلبوم موسیقی یا قسمت بعدی سریال ترقیب کند . آین آگهی های ویدئویی اکثر نوعی تیزینگ محسوب شده و در واقع تیزر بودند. به همین جهت در بازاری که دسترسی خوبی به کتب و اینترنت وجود نداشت کلمه تیزر دچار افتراق معنایی شده و به هر نوع آگهی ویدئویی اطلاق گردید و سینه به سینه به امروز رسیده است.

آیا از کلمه تیزر استفاده بکنیم؟

همانطور که در مقدمه بحث اشاره شد عده ای بر این باورند که ایرادی به استفاده از غلط مصلطح وارد نیست. اما به نظر می رسد که وجود غلط های مصطلح در ادبیات صنوف تخصصی ، چندان مطلوب نیست. لذا بهتر است در مذاکرات تجاری و محافل تخصصی و کمپین های پیشنهادی از کلمات و عبارات درست استفاده کرده و از اشتباهات مشهوره پرهیز کنیم.

اما در جاهایی مانند کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیریت محتوا ، برای افزایش لید ناچار هستید که از ترند ها استفاده کنید. لذا از آنجائیکه اکثر مشتریان بجای سرچ عبارت ” آگهی تلویزیونی” از کلمه ” تیزر” استفاده می کنند، ما هم ناچار هستیم از این کلمه در سایت خود استفاده پر تکرار داشته باشیم تا بازدید سایت از سوی مشتریان بالقوه بیشتر شود.

تعریف طراحی لوگو و لوگو تایپ از نگاهی دیگر

لوگو و لوگوتایپ چیست ؟

لوگو و لوگوتایپ  نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک).

در دوران حروفچینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

لوگو، آرم و نشانه، معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هرگونه فعالیت می باشند! داشتن دانش کافی، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح “لوگو، آرم و نشانه” قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد. لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد.

اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند خواهد بود. طراحی یک لوگوی موثر برای یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر اقلام گرافیکی دارد. داشتن دانش کافی، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح لوگو، آرم و نشانه قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد.

ویژگی های یک لوگو(نشانه)خوب و اصولی

  • ساده باشد.
  • با فرهنگ موضوع همخوانی داشته باشد.
  • عمر بالای ۱۰ (برخی عمر یک نسل یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال را ذکر کرده اند) سال داشته باشد.
  • قابلیت  تک رنگ شدن را داشته باشد (امروزه لوگوهایی برای یک محصول یا خدمات از یک شرکت طراحی میشوند که نیازی به قابلیت تک رنگ شدن ندارد، به کاربری لوگو در طولانی مدت توجه کنید!).
  •  
  • قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد.
  • ترجیحا دارای فرم هندسی باشد.
  • وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود.
  • تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود.
  • منحصر به فرد باشد!

انواع طراحی لوگو :

  • نوشتاری (لوگوتایپ یا مونوگرام)
  • تصویری و علامت اختصاری (پیکتوگرام و آرم)
  • نوشتاری – تصویری

اینکه کدام یک از این سه نوع طراحی لوگو مناسب است بستگی به برخی از عوامل دارد، از جمله وسعت کاری، منحصر به فرد بودن اسم، نوع شغل یا خدمات و عواملی دیگر.

طراحی لوگو تایپ
یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک هویت خاص یا یک یونیفورم کلی مورد استفاده طراحان قرار می گیرد لوگو است، لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی خاص و متفاوت ارائه نشده تا به اذهان بنشیند.

در اکثر اوراق اداری در یک نگاه سریع اولین چیزی که به نظر مخاطبان می رسد لوگوی آن است، نام شرکت یا شخص حقیقی و … که در بسیاری موارد مهم ترین پیام اوراق است. بیشترین کاربرد لوگوها آن است که برای مخاطب قابل شناسائی باشند.

بنابراین در طراحی لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن یا سایر لوگوهای هم موضوع یک اصل است.لوگو باید قابل درک، تاثیر گذار بوده و در ذهن بیننده باقی بماند

. لوگو از سرمایه های معتبر یک شرکت محسوب می شود. با ارتقاء یک شرکت همچنان نام و لوگوی آن ثابت مانده و طراحی لوگو برای نشانه یک شرکت تولیدی یا خدماتی متفاوت است.
لوگویی که مصرف نشانه یک موسسه با دامنه فعالیت ها و مخاطبین محدود را دارد می تواند اندکی با دشواری خوانده شود و چندان ساده نباشد. هر چند که خوانایی و سادگی از اصول طراحی لوگو است.
یک لوگو در واقع، سمبلی بوده که مشخصات شرکت را نمایان می سازد. لوگو تایپ، نام شرکت می باشد، زمانی که یک لوگو تایپ در صفحه سربرگ قرار می گیرد به عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می گردد. لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید.

در کل یک لوگوی ایده آل از یک نظر باید پیام خود را بیان نماید و احساس مخاطب را نسبت به شرکت برانگیخته و نمایان سازد. حال این لوگو ممکن است کلیه عملکرد مورد نظر شرکت را بیان نکند.

ویژگی های یک لوگوتایپ(نشانه نوشتاری)خوب و اصولی

  • عملکرد شرکت را نشان دهد.
  •  شناخته شده باشد.
  • متنوع و متفاوت با لوگو تایپ با همنوع خود باشد.
    در صورتی که لوگو تایپ یک شرکت دچار تغییرات و دگرگونی اساسی شود مخاطبان آن فکر می کنند که نوع مالکیت شرکت تغییر کرده یا حوزه مربوط کاملا معقول شده است.
  • بایدتوجه داشت که جدید ساختن لوگوی موجود با استفاده از لوگوی قدیمی بهتر از کنار گذاشتن لوگوهای قدیمی و یا روی آوردن به یک لوگوی جدید می باشد. نقش لوگو در ایجاد ارتباط و انتقال مفاهیم، نقشی کلیدی و بسیار پر اهمیت است.