علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

چه لوگویی برای کسب و کار شما مناسب است؟

حتما می دانید که داشتن لوگو برای هر کسب وکار اهمیت بسیاری دارد. طراحی یک لوگو و درج آن روی ابزار اداری، محصولات و… به اعتبار شرکت و سازمان می افزاید. اگر شما هم به عنوان کارفرما، صاحب کسب و کاری هستید، صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن آن بهتر است به فکر طراحی یک لوگو باشید و تأثیر آن را در کسب و کارتان نادیده نگیرید. برای داشتن یک لوگوی تأثیرگذار و استاندارد باید از اصول طراحی لوگو پیروی کنید. در ادامه به مفهوم لوگو، ویژگی های یک لوگوی خوب و انواع آن می پردازیم.

    ادامه مطلب ...

اصول و قواعد برندسازی دیجیتال

برندسازی دیجیتال چیست؟

اگر از متولدین دهه پنجاه یا شصت هستید، حتما به یاد دارید زمانی که قصد خرید یک جفت کفش در یک مغازه کفش فروشی را داشتید، در میان مارک‌ها و برند‌های موجود کفش در آن زمان، یک راست به سراغ “کفش ملی می‌رفتید”. کارخانه کفش ملی، این انتخاب شما را مدیون برندسازی صحیح خود بود که اغلب این معروفیت را از طریق بازاریابی دهان به دهان، کیفیت بالای محصول و تبلیغات تلویزیونی و متنی (روزنامه‌ها و مجلات) به دست آورده بود.

    ادامه مطلب ...

روانشناسی رنگهای مختلف

مسئله روانشناسی رنگ ها تأثیر بسیار مهمی بر برندینگ و همچنین فرآیند بازاریابی دارد که نقش آن در برخی موارد بسیار تعیین کننده می‌شود. هنوز زمان زیادی از مسئله ایجاد Dressgate سطح اینترنت و بررسی یک لباس زشت نمی‌گذرد. در بررسی این لباس، افراد و کاربران به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شدند که برخی آن را به رنگ سفید و طلایی و برخی نیز آن را به آبی و سیاه تشبیه می‌کردند.

این همان الگویی بود که برخی دیگر در بررسی پایین آمدن یا بالا رفتن گربه از پله‌ها از آن استفاده می‌کردند. اگر به شکل عمیق و دقیق به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که لباس چیزی بود که به یک بحث عمیق‌تر تبدیل شد و ماندگاری آن در اولویت قرار گرفت. در واقع چیزی که در اینجا ممکن می‌شد این بود که یک لباس وجود دارد که رنگ آن در شرایط مختلف تغییر می‌کند.

  

پاسخ به مسئله Dressgate کاملاً مشخص بود و در تقاطع بین روانشناسی رنگ و برندینگ قرار می‌گرفت. در واقع، رنگ‌ها مانند برندها چیزی بیشتر از احساسات و درک آن‌ها نیستند. رنگ‌ها هیچ جایی ندارند، اما ذهن ما جایی است که آنها را تجربه می‌کند. اگر توجه کرده باشید این مسئله را در بحث برند چیست به طور کامل بررسی کردیم.


در بررسی این لباس، افراد و کاربران به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شدند که برخی آن را به رنگ سفید و طلایی و برخی نیز آن را به آبی و سیاه تشبیه می‌کردند.

روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر مخاطب

رنگ‌ها تأثیر مهمی بر روی احساسات ما دارد. روانشناسی رنگ توسط متخصصان دانشگاهی، فعالان هنر پاپ، مشاغل و مواردی دیگر مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که اثر عاطفی رنگ از یک فرد به فرد دیگر با توجه به جنسیت آن‌ها، زمینه‌های فرهنگی، تجربه شخصی و واریانس‌های عصبی متفاوت است. دستورالعمل‌ها و قوانین کاملی وجود دارد که توسط مطالعات روانشناسی رنگ مطرح شده‌اند. درک این قوانین موضوع بسیار مهمی در مسئله برندینگ است.

به احتمال زیاد می‌دانید که رنگ قرمز می‌تواند احساسات عاشقانه یا خطر را تحریک کند. یا حتی می‌دانید که رنگ آبی می‌تواند احساسات زن را به سمت آرامش و سردی ببرد. اما نظر شما در مورد رنگ نارنجی چیست؟ یا در مورد رنگ خاکستری چه می‌دانید؟ یا حتی از احساسات ظریف‌تر مانند هارمونی یا امید چه می‌دانید؟ می‌دانید کدام یک از رنگ‌ها بیشترین ارتباط با این احساس را دارند؟

از آنجا که رنگ در میان محرک‌های بصری در جریان شناخت انسان قرار می‌گیرد، پاسخ دادن به این پرسش‌ها مهم است. پاسخ همه این پرسش‌ها چیزی نیست جز روانشناسی رنگ.

در این مطلب یک لیست از ۱۲ رنگ مورد استفاده در طراحی بنر و لوگو فراهم آورده‌ایم. به خاطر داشته باشید که هیچ کدام از پاسخ‌های عاطفی به طور ویژه و خاص برای یک رنگ مشخص، ثابت نیستند.

در بحث روانشناسی رنگ مسئله پیشینه افراد و فرهنگ آن‌ها نیز وجود دارد، از آنجایی که یک رنگ می‌تواند دو احساس کاملاً واگرا را نشان دهد، مسئله برندینگ راهکار خوبی است که رنگ را به چه شکلی استفاده کند و چه معنی از آن دریافت شود.

با در نظر داشتن این موضوع، درک درست از شخصیت برند و انتخاب رنگ مناسب برای نام تجاری، می‌تواند یک تصمیم منطقی و آگاهانه باشد.

روانشناسی رنگ قرمز

 

رنگ قرمز به عنوان یک رنگ محرک شناخته می‌شود که تأثیر آن بر روی روان افراد چندان ظریف نیست. البته استفاده از این رنگ در اهداف برندینگ اهمیت بالایی دارد. رنگ قرمز نشان داده که تفکر تحلیلی را به شدت کاهش می‌دهد و سرعت واکنش‌های ما را بالا می‌برد.

دلایلی وجود دارد که قیمت کالاهای فروش را معمولاً در برچسب‌های قرمز رنگ قرار می‌دهند. جالب است بدانید ورزشکارانی که در برابر رقبای با پوشش قرمز رنگ قرار می‌گیرند، نوعی کاهش در اعتماد به نفس تجربه می‌کنند و دانش آموزانی که در معرض رنگ قرمز قرار دارند، احتمالاً نتایج برتری در امتحانات خود می‌گیرند.

رنگ قرمز می‌تواند نشان دهنده توقف، اشتباه در نوشتن و یا اشتباه در منابع یا ضرر مالی باشد. این رنگ دارای طولانی‌ترین طول موج تمام رنگ‌هاست و انسان‌ها آن را به واقعی‌ترین شکل ممکن می‌بینند. این رنگ نشانه شور و عشق است، انرژی را در افراد افزایش می‌دهد و استفاده از آن در کنار رنگ‌های دیگر باعث بالا رفتن هیجان فرد می‌شود.

رنگ قرمز در ایالات متحده آمریکا به عنوان محافظه‌کاری شناخته می‌شوند و در سایر کشورها رنگی برای کمونیسم و سوسیالیسم است. اگر می‌خواهید در مورد سایر صفات احساسی مرتبط با رنگ قرمز بدانید، موارد زیر را ببینید:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
قدرتخشم
شورخطر
انرژیاخطار
بی‌تفاوتیاختلال
استحکامتجاوز
هیجاندرد

روانشناسی رنگ نارنجی

 

رنگ نارنجی در تقاطع بین دو رنگ زرد و قرمز قرار گرفته است. این رنگ بسیار تحریک کننده است و احساساتی مانند هیجان، شور و شوق، و گرما را منتقل می‌کند. این رنگ به شدت سرگرم کننده و پر انرژی است و به همین دلیل در برند و لوگو بسیاری از تیم‌های ورزشی استفاده می‌شود. رنگ نارنجی برخلاف رنگ‌های قرمز و زرد هشدار دهنده نیست بلکه برای جلب توجه بیشتر استفاده می‌شود، به همین دلیل شاهد کاربرد آن در مخروطی‌های کناره‌های خیابان و برخی برنامه‌های تبلیغاتی هستیم.

در مسئله برندینگ و روانشناسی رنگ مصرف کنندگان تمایل دارند که رنگ نارنجی را انتخاب کنند و این چیزی است که در برندهایی مانند Home Depot که یک فروشگاه معتبر محصولات ساختمانی در جورجیا آمریکا یا bamilo که یک فروشگاه آنلاین در ایران است استفاده می‌شود.

رنگ نارنجی در انتهای طیف رنگی فیزیکی قرار می‌گیرد و معمولاً در مواردی برای نشان دادن غذا یا گرما از آن استفاده می‌شود. غروب آفتاب، مرکبات و کدو تنبل نمونه‌های اصلی استفاده از این رنگ در خوراکی‌ها هستند و در اغلب موارد به عنوان یک رنگ پرکاربرد در مراسم هالووین استفاده می‌شود. استفاده از رنگ نارنجی و ترکیب کردن آن با رنگ سیاه می‌تواند نوعی احساس وحشتناک و ناخوشایند به وجود بیاورد. اما به طور کلی عکس‌العمل سیستم عصبی نسبت به رنگ نارنجی می‌تواند موارد زیر باشد:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
شجاعتمحرومیت
اعتماد به نفسناامیدی
گرمافریبندگی
نوآورینارسایی
دوستیابینادیده گرفتن
انرژیضعف

روانشناسی رنگ زرد

 

به نظر می‌رسد که رنگ زرد در میان تمامی رنگ‌ها تأثیر کمی در سرگرمی و شادی داشته باشد، اما کسانی که به این رنگ علاقه دارند، به عنوان یک اولویت در هیجان بخشی به آنها شناخته می‌شود. با وجود اینکه به نظر می‌رسد که رنگ زرد رنگ شاد باشد، اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث خشم، سرخوردگی، ترس و اضطراب در فرد شود. حتی در برخی موارد گزارش شده است که این رنگ می‌تواند باعث گریه نوزادان باشد.

نکته جالب در مورد بررسی روانشناسی رنگ زرد نشان می‌دهد که این رنگ باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. استفاده درست و به جا از این رنگ موجب بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می‌شود. از آنجایی که طول موج رنگ نسبتاً بلند است، به عنوان یکی از اصلی‌ترین رنگ‌های مرئی شناخته می‌شود. رنگ زرد تحریک کننده بوده و باعث جلب توجه می‌شود. علائم ترافیکی، تبلیغات، نشانه‌های حقوقی و قانونی و همچنین برخی از برچسب‌های هشدار دهنده از همین خصوصیات رنگ بهره می‌برند.

استفاده از رنگ زرد می‌تواند باعث احساسات دیگری هم شود، از جمله:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
خوش‌بینیغیرمنطقی بودن
گرماترس
شادیاحتیاط
خلاقیتاضطراب
عقلناامیدی
چیره شدنگرسنگی

روانشناسی رنگ سبز

 

رنگ سبز یکی از ساده‌ترین رنگ‌ها برای چشمان ماست، زیرا بدون اینکه نیازی به تغییر در شبکیه چشم داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم طیف‌های مختلف این رنگ را دریافت کنیم. همین وضعیت باعث می‌شود که رنگ سبز برای ما بسیار آرامبخش و دلپذیر باشد. بسیاری از هنرمندان به هنگام رفتن به صحنه یا تلویزیون سعی می‌کنند در اتاق سبز قرار بگیرند تا آرام شود. این رنگ می‌تواند به بهبود بینایی ما کمک کند و معمولاً در دید شبانه هم از آن استفاده می‌شود، زیرا چشم به راحتی می‌تواند سایز و اندازه آن را تشخیص دهد.

رنگ سبز یک رنگ متعادل در روانشناسی رنگ شناخته می‌شود که در وسط طیف قرار دارد. این رنگ نشان دهنده طبیعت، باربری و حتی جنسیت است. دنیای سبز یک دنیایی امن است که پر از آب، پرندگان و زندگی است. به همین دلیل این رنگ به عنوان یک رنگ اطمینان‌بخش شناخته می‌شود. البته باید بپذیریم که مثل بقیه رنگ‌ها، جنبه منفی هم دارد. اگرچه رنگ سبز نماد سلامت و شانس است، نمادی از حسادت هم هست. ویژگی‌های مثبت و منفی احساسی این رنگ به شکل زیر هستند:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
سلامتیخستگی
امیدرکود
خنکیحسادت
طبیعتسرگیجه
رشدحفاظت
خوشبختیبیماری

روانشناسی رنگ فیروزه‌ای یا سایان

 

رنگ فیروزه‌ای یک رنگ تحول‌آمیز است که طیف آن بین دو رنگ آبی و سبز قرار گرفته است. این موضوع در روانشناسی رنگ می‌تواند نشانه‌ای از محافظه کاری مربوط به رنگ آبی و سهولت در کارها مربوط به رنگ سبز باشد. این رنگ نشان دهنده تفکر و ارتباط است. بسیاری از روانشناسان در حوزه برندینگ معتقدند که رنگ فیروزه‌ای همراه با شارژر روح، افزایش سطح انرژی و تحریک اندیشه مثبت است و به نوعی الهام بخش است. این رنگ می‌تواند نشان دهنده خلاقیت و تنوع در بیان باشد.

در بازار و تجارت رنگ فیروزه‌ای اغلب در برندهای متمرکز بر ارتباطات از جمله آموزش، رسانه و فناوری رایانه یافت می‌شود. این رنگ برای یک محصول شوینده یا پاک‌کننده ایده‌آل است و به نوعی نشان‌دهنده پاکیزگی و خلوص  بدون استریل بیش از حد است. فیروزه‌ای به عنوان رنگ دگرگونی شناخته می‌شود و می‌تواند در روانشناسی رنگ نشان دهنده نوعی عدم تصمیم‌گیری و رخ دادن اشتباه در نتیجه عدم مشورت باشد. سایر صفات روانشناختی مرتبط با رنگ فیروزه‌ای عبارتند از:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
ارتباطاتافتخار
وضوحمحرمانه
آرامشعدم اطمینان
الهام‌بخشسکوت و کم‌گویی
بیان خودحفاظت
شفابی‌تفاوتی

روانشناسی رنگ آبی

 

در حالی که رنگ قرمز به عنوان رنگ بدن شناخته می‌شود، رنگ آبی متعلق به ذهن است. این رنگ به رنگ آرامی و خونسردی، رنگ شفافیت و رک بودن و همچنین رنگ ارتباط معروف است. با توجه به مطالعات روانشناسی رنگ آبی به عنوان محبوبترین رنگ در جهان شناخته می‌شود و بیشتر توسط مردان مورد توجه قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از آن در همه جای زندگی ما دیده شود. رنگ آبی، رنگ آسمان، رنگ اقیانوس‌ها و دریاچه‌هاست. رنگ اولویت جهانی برای نشان دادن شرایط زیست محیطی و تهدیدات آینده آن است و به نوعی یک رنگ محافظه‌کارانه به حساب می‌آید.

در روانشناسی رنگ از رنگ آبی به عنوان ثبات و قابل اطمینان یاد می‌شود و معمولاً کارگران در اتاق‌های آبی کارایی بیشتری دارند. البته این رنگ می‌تواند رنگ ناراحتی و سرماخوردگی هم باشد. اگر دوست دارید اشتها نداشته باشید بدانید که رنگ آبی به طور کامل اشتها را از بین می‌برد. پس اگر برنامه کاهش وزن دارید، سعی کنید همیشه از رنگ آبی در اطراف خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید مشخصات بیشتری از رنگ آبی بدانید، موارد زیر کامل کننده توضیحات داده شده است:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
اعتمادسرد شدن
وفاداریسکوت
قابلیت اطمینانبی‌احساس
منطقدوست نداشتن
آرامشناامنی
امنیتبی‌علاقه

روانشناسی رنگ بنفش

 

رنگ بنفش در محل تلاقی دو رنگ قرمز و آبی قرار می‌گیرد و می‌تواند یک تعادل جذاب از ویژگی‌های مردانه و زنانه را نشان دهد. این رنگ نمی‌تواند به اندازه رنگ آبی خنثی باشد و نه به اندازه رنگ قرمز تحریک کننده، مگر در مواردی که یکی از این دو رنگ بر دیگری غلبه کند. بنفش مایل به آبی تقریباً یک رنگ سرد است. این در حالی است که بنفش مایل به قرمز به وضوح گرم است. رنگ بنفش می‌تواند نشان دهنده رنگ حق امتیاز و شجاعت، ثروت، لوکس بودن و پیچیدگی باشد.

این رنگ یکی از عجیب‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است و به همین دلیل می‌تواند به صورت طبیعی و مصنوعی نیز استفاده شود. رنگ بنفش در کوتاه‌ترین طول موج قرار دارد و به همین دلیل میزان طیف مرئی آن در کمترین حد ممکن است. به همین دلیل در روانشناسی رنگ این رنگ را مرتبط با زمان، فضا و کیهان‌شناسی می‌دانند. حتی در برخی موارد با معنویت، تفکر، خلاقیت و تخیل هم در ارتباط است. البته ویژگی‌های زیر می‌تواند تصور ما را از رنگ بنفش کامل‌تر کنند:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
حکمتدرونگرایی
لوکسافتادن
ثروتسرکوب
معنویتپایین‌تر بودن
تخیلیاضطراب
پیچیدگیناراحتی

روانشناسی رنگ ارغوانی یا مجنتا

 

رنگ ارغوانی نه به طور کامل قرمز و نه به طور کامل بنفش است و بسیاری از ویژگی‌های رنگ های مختلف را در بحث روانشناسی رنگ دارد. این رنگ یک تعادل احساسی و هماهنگی فیزیکی را می‌رساند. اگرچه این موضوع کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما تا حدود زیادی رنگ ارغوانی تحریک کننده منطق و آگاهی است. این رنگ از حمایت و مهربانی برخوردار است و به نوعی احساس احترام و رضایت به همراه دارد. حتی رنگ ارغوانی می‌تواند نشان دهنده یک نوع تحول باشد که از گرایش به عقاید قدیمی یا حرکت به سمت عقایدی جدید را نشان دهد.

رنگ مجنتا سطح خاصی از جسارت رنگ قرمز را حفظ کرده است و به همین دلیل ممکن است نوعی ظالمانه یا حتی محرک نوآوری و تخیل باشد. این رنگ به خوبی رقبت و تلاش‌های غیر معمول برای رسیدن به یک هدف خاص را نشان می‌دهد. به همین دلیل پیامدهای مثبت و منفی زیر برای رنگ ارغوانی طبیعی است:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
تخیلیظلم و ستم
شور و اشتیاقعدم انطباق
دگرگونیگستاخی
خلاق و مبتکرتصمیم بدون فکر
نوآوریعجیب و غریب
تعادلتب و بیماری

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

 

رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های قرمز و زرد تشکیل شده که درصد بالایی از آن به رنگ سیاه است. به همین دلیل از آن به عنوان یک رنگ تفکیک کننده سیاه و سفید شناخته می‌شود، اما گرم‌تر و و نرم‌تر از رنگ سیاه است. رنگ قهوه‌ای نشانی از استحکام و قابل اعتماد بودن است و به عنوان رنگ زمین و یک رنگ فراوان در طبیعت شناخته می‌شود. این رنگ دارای اطمینان بالایی بوده و به عنوان رنگ اصلی چوب و چرم است. در اغلب موارد مردان علاقه بیشتری نسبت به زنان به رنگ قهوه‌ای دارند.

رنگ قهوه‌ای به نوعی یک رنگ حمایتی است و می‌تواند غم‌انگیز و تا حدودی عجیب هم باشد. در جریان استفاده کاربردی و اصولی از رنگ‌ها، اگر رنگ قهوه‌ای به درستی استفاده شود می‌تواند تأثیر خارق‌العاده‌ای داشته باشد. از جمله ویژگی‌های روانشناختی تکمیلی رنگ قهوه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
جدیبی‌حوصلگی
گرماسنگین بودن
زمینیکمبود پیچیدگی
قابلیت اطمینانغمگینی
حمایت کردنآلودگی
اعتبارمحافظه‌کار

روانشناسی رنگ سیاه

 

رنگ سیاه جاذب همه رنگ‌هاست. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تمامی پیامدهای روانشناختی عمیق در این رنگ وجود دارد. سیاه نماد قدرت است این رنگ هم می‌تواند انرژی را جذب کند و هم شخصیت افراد را به سمت خود بکشد. سیاه فاقد نور است و به نظر می‌رسد که شگفت انگیز باشد. اصولاً این رنگ چیزی به اسم جزئیات ندارد و حداقل یک رنگ مفهومی نیست. رنگ سیاه و رنگ سفید تقریباً از لحاظ پیچیدگی و وزن و جدی بودن در یک سطح هستند.

این رنگ بی‌نظیر است و به راحتی یک رنگ شیک محسوب می‌شود. به لباس سیاه با یک جلیقه مشکی خاص توجه کنید. این رنگ پیچیده است و از آن برای عزاداری هم استفاده می‌شود. رنگ سیاه هم توسط کشیش پوشیده می‌شود و هم توسط شیاطین و اراذل. این رنگ می‌تواند نوعی ناامیدی و بدی را بیان کند. موارد زیر ویژگی‌های روانشناسی رنگ سیاه را کامل‌تر نشان می‌دهد:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
پیچیدگیسرکوب
امنیتسرد شدن
قدرتتهدید
ظرافت سنگین بودن
اقتدارشیطان
استحکامعزاداری

روانشناسی رنگ خاکستری

 

رنگ خاکستری خالص یک رنگ منحصر به فرد است که هیچ کدام از ویژگی‌های روانشناسی رنگ قالب را از خود نشان نمی‌دهد. البته این به این معنی نیست که هیچ کدام از این ویژگی‌ها را به صورت قوی ندارد. خاکستری یک رنگ مدرن و پیچیده محسوب می‌شود، یک رنگ خاص که به خوبی برای تکنولوژی و برای برندهای لوکس از آن استفاده می‌شود. ظرافت ذاتی این رنگ کمک می‌کند که از آن هم برای نشان دادن قدرت و هم برای نشان دادن ضعف استفاده شود.

استفاده ماهرانه از رنگ خاکستری می‌تواند قدرت و پیچیدگی را به خوبی نشان دهد. این رنگ نشان دهنده رشد مفاهیم جسورانه است و تا حدود زیادی می‌تواند پنهان شدن در وجود رنگ را به ما آموزش دهد. رنگ خاکستری می‌تواند عمیقاً بر روی رنگ‌های اطراف خود تأثیر بگذارد و باعث نوعی تعادل شود. البته استفاده از رنگ خاکستری به جای رنگ سفید نوعی احساس منفی به وجود می‌آورد. ویژگی‌های رنگ خاکستری شامل موارد زیر می‌شود:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
عدم توقفعدم اعتماد‌به‌نفس
بی‌طرفیمرطوب کننده
قابلیت اطمینانافسردگی
تعادلخواب زمستانی
هوشکمبود انرژی
قوتسرگیجه

روانشناسی رنگ سفید

 

همانطور که رنگ سیاه جاذب و تجسم کننده همه رنگهاست، رنگ سفید بازتاب دهنده همه رنگ‌ها و فارغ از آنهاست. به همین دلیل اغلب از آن به عنوان نمادی از خلوص و بی گناهی یاد می‌شود. در بحث مراقبت‌های پزشکی، رنگ سفید بر پاکیزگی و  استریلیزه بودن دلالت دارد. در خارج از بحث مباحث پزشکی، این رنگ یک شاخص غیر قابل برگشت از معیارهای معتدل‌تر است. از رنگ سفید به شکل عجیب و غریبی در پوشیدن لباس‌ها و مدهای عجیب و غریب استفاده می‌شود. در حال حاضر استقبال بالایی بر استفاده از رنگ سفید در لباس‌های ازدواج و لباس عروس دیده می‌شود.

در حوزه روانشناسی رنگ و استفاده از آن در برندینگ، می‌بینیم که در برخی برندهای تجاری مانند اپل از آن به عنوان یک رنگ شیک و به سبک براق استفاده می‌شود. رنگ سفید حداقل و کمترین میزان ممکن از رنگ‌های دیگر را دارد و به همین دلیل برای درک بالا از فضا در طراحی مناسب است. این رنگ نماد طراوت و نوآوری است و بی اشتهایی خاصی در برخی از روشهای پزشکی و دارویی برای کاهش وزن دارد. البته جوانب منفی هم در بحث روانشناسی رنگ سفید وجود دارد که می‌توان سرماخوردگی، انزوا و بدون احساس بودن را هم تلقین کند. پیامدهای مثبت و منفی رنگ سفید عبارتند از:

✅ پیامد مثبت❌ پیامد منفی
شفافیتاستریل
وضوحسرد شدن
خلوصدوست نداشتن
سادگیعدم و نبود
پیچیدگیجداسازی
خنکیخالی

انتخاب رنگ، انتخاب شخصیت برند

هویت برند شما مشخص می‌کند که دنیا چه درکی از برند شما دارد. رنگ یک جزء جدایی ناپذیر برای این احساسات و ادراک است. انتخاب رنگی که بتواند به بهترین شکل ممکن شخصیت برند شما را نشان دهد، برای ایجاد یک برند تجاری و معتبر بسیار مهم است. این تصمیمی نیست که شما بخواهید از روی هوا و هوس به آن برسید بلکه درک روانشناسی رنگ این بینش را به شما می‌دهد که تحقیقات کاملی در مورد انتخاب برندینگ داشته باشید و در نهایت به این نتیجه برسید که کدام رنگ برای نام تجاری شما مناسب‌تر است.

توضیحاتی کامل درباره هویت بصری

یکی از نقش‌های اصلی «برند» یا «تأثیر سازمانی» هر شرکتی را هویت آن شرکت بازی می‌کند.در بیشتر موارد، طراحی هویت بر اساس مصالح بصری که در شرکت، کاربرد داخلی دارد به همراه مجموعه‌ای از قواعد (در یک دفترچه‌ی راهنما) انجام می شود. این قواعد که هویت را می‌سازند معمولاً مشخص می‌کنند که هویت شرکت باید چگونه در رسانه‌های گوناگون اجرا شود؛ مثلا از راه تعریف پالت رنگهای تأیید شده، فونتها، لی‌آوت ها، اندازه‌ها و یا مواردی از این دست. این قواعد تضمین‌کننده‌ی پایدار ماندن هویت شرکت است که در عوض، برند را به عنوان کلیتی واحد، قابل بازشناسی می‌کند.

هویت یا «تصویر» شرکت از مواد بصری متعددی ساخته می‌شود:لوگو (نماد کل هویت و برند)، اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت، غیره)، ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب و وبسایت)، محصول و بسته‌بندی (محصول فروشی و بسته‌بندیای که با محصول ارائه می‌شود)، طراحی پوشاک (لباسهای واقعی که کارمندان به تن می‌کنند)، طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی)، پیامها و اقدامها (پیامهایی که از طریق راههای ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم مخابره می‌شوند)، سایر انواع ارتباطات (صدا، بو، لمس‌کردنی‌ها و …) هر چیز تصویری که در حکم نماینده‌ی شرکت باشد. (مثلاً تقویم، ساعت، قلم و …)
همه‌ی این چیزها هویت را می‌سازند و باید کلیت برند را پشتیبانی کنند. اما لوگو تمام هویت سازمانی و برند را در یک نشانه‌ی قابل تمیز خلاصه می‌کند. این نشانه، چهرک (آواتار) و سمبل تجارت و در حکم کلیت واحد است.

هویت بصری بطور مشخص مربوط به بخش دیداری است که با حس بینایی انسان مرتبط است . در هویت سازی میتوان از هر کدام یک از حواس پنجگانه استفاده کرد. به عنوان مثال هویت سمعی ، به هویتی اطلاق میشود که شما تنها با شنیدن آن را شناسایی میکنید ، مانند ، موزیکی که هنگام روشن شدن یک موبایل میشنوید .

 

زیر مجموعه های هویت بصری :

1- هویت بصری (اهداف و افق ، رنگ سازمانی و… که همگی میتوانند در طراحی هویت بصری نقش داشته باشند)

2- لوگو (نماد ، تصویر)

3-رنگ بندی

4- برند (زمینه فعالیت ، محصول)

 

هویت بصری:

شامل تمام مواردی میشود که مخاطب با حس بینایی آن را شناسایی میکند ، مانند ” لوگو ، رنگ سازمانی ، ست اداری ، پترن و…” بنابراین میدانیم که هویت بصری ، لوگو و برند کاملا با یکدیگر متفاوت اند اما هریک در تکامل دیگری موثر است. به عنوان مثال ، رنگی (رنگ سازمانی) که برای لوگو استفاده میکنیم ، تکمیل کننده ی بخشی از ماموریتی ست که “لوگو” در نمایش هویت بصری به عهده دارد.

میتوان گفت که تمام این عناصر ، تکه های یک پازل هستند و باید در جای درست قرار بگیرند. البته این پازل یک پازل با تکه های تعریف شده و منظم نیست که فقط نیازمند چیدمان درست باشد . در طراحی عناصر هویت بصری که شامل ( لوگو ، ست اداری ، رنگ سازمانی و…) میشود گاهی باید از بین المان های نامرتبط و قطعات نامنظم به بهترین ساختار ممکن رسید.

لوگو :

لوگو جزء کوچکی از طراحی هویت بصری برای یک برند محسوب میشود اما نقش بسیار پررنگی دارد به گونه ای که طراحی آن ، ساختار تمام اجزای هویت بصری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمانی که طراحی لوگو به پایان میرسد طراحی دیگر اجزای هویت بصری براساس آن شروع خواهد شد. البته ترتیب مراحل طراحی دیگر اجزا میتواند ثابت نباشد اما طراحی لوگو قطعا اولین مرحله در طراحی یک پک کامل هویت بصری برای برند خواهد بود. لوگو به خودی خود بار بزرگی از نمایش هویت یک برند را به دوش میکشد بنابراین مهمترین بخش در طراحی هویت بصری محسوب خواهد شد. طراحی یک لوگوی اصولی و مرتبط با اهداف و افق سازمان ادامه ی مسیر طراحی هویت بصری را هموار خواهد کرد. لوگو یک عنصر برجسته در هویت بصری بشمار میرود که تغییر (نه بازسازی) آن در آینده با فراز و نشیب های زیادی روبرو خواهد بود

برای فهمیدن چیستی لوگو، نخست باید درک کنیم که کارکردش چیست.کارکرد لوگو… شناساندن است.لوگو با به کار گرفتن نشان، پرچم، سمبل یا امضا، شرکت را می‌شناساند. لوگو رأساً شرکت را عرضه نمی‌کند و به ندرت تجارت را توصیف می‌کند ]که البته در ایران این تناسب کاملاً برعکس است و به ندرت لوگوها کاری جز توصیف شرکت و تجارت مربوط می‌کنند[. لوگو معنایش را از کیفیت آن چیزی می‌گیرد که سمبل آن است و نه بر عکس (وظیفه‌ی لوگو شناساندن است، نه توضیح دادن.) بطورخلاصه، معنای لوگو از شبیه به چه بودنش مهم‌تر است.
برای درک این مفهوم لوگوها را انسان فرض کنید. ما ترجیح می‌دهیم که با نام‌هایمان صدایمان کنند (علی، حسن، فرهاد) تا این که با توصیفاتی گیج کننده و فراموش شدنی مثل: «اون یارو مو بلنده که همیشه صورتی میپوشه». همین قضیه درباره‌ی لوگو هم صادق است. لوگو باید تجارت را به شکلی به یادماندنی و قابل تمیز بشناساند، نه آنکه به شکل تحت اللفظی توصیف کند تجارت چه کاری را انجام می‌دهد.
همچنین مهم است توجه داشته باشیم که لوگو تنها پس از آنکه دیگر به چشم آشنا بیاید میتواند انتظارات را از کارکرد خود برآورده کند؛ درست همان طور که ما باید اول نام افراد را یاد بگیریم تا بتوانیم آنها را بازشناسیم. در گاهی مواقع لوگو نیاز به ریدیزاین یا بازسازی مجدد جهت تاثیر گذاری بیشتر یا به روز شدن دارد.
پس یادمان نرود: لوگو، تجارت یا محصولی را در ساده ترین شکل قابل شناسایی میکند.

 رنگ بندی :

رنگ سازمانی بزرگترین بخش هویت بصری را در برمیگیرد و انتخاب دقیق و صحیح آن بسیار مهمتر از طراحی لوگو خواهد بود. این تفسیر از اهمیت لوگو و طراحی آن کم نمیکند ، اما رنگ سازمانی در هویت بصری بسیار بسیار حائز اهمیت است . شاید با تغییر لوگو در آینده بازهم بتوانید به جایگاه خود بازگردید اما تغییر رنگ سازمانی هرگز توصیه نمیشود. دلایل قابل توجهی در اینباره وجود دارد.

1- مهمترین عنصری که مخاطب در نگاه اول (ناخودآگاه) به آن توجه می کند رنگبندی است.

2- بخش بسیار وسیعی از هویت بصری را در برمیگیرد که شامل رنگبندی لوگو ، ست اداری ، تبلیغات محیطی و اینترنتی ، فرم اداری و … خواهد بود.

3- رنگبندی مهمترین عنصری ست که مخاطب حتی بدون دیدن لوگو میتواند به سرعت برند شما را با آن بیاد بیاورد.

4-پراکندگی رنگبندی در طراحی هویت بصری یک نقص بزرگ محسوب میشود ، رنگبندی باید مرتبط و دایره ی آن حتی المکان محدود به یک یا دو رنگ باشد .

نکته : در برخی موارد با استفاده از تعدد رنگبندی میتوان یک مفهوم را منتقل کرد . به عنوان مثال رنگبندی استفاده شده در لوگوی eBay سعی در انتقال یک مفهوم مرتبط با کسب و کارش دارد. به هرحال تعدد رنگبندی در طراحی هویت بصری هرگز توصیه نمیشود مگر در مواردی که استفاده از رنگهای متعدد ، بهترین گزینه برای انتقال یک مفهوم باشد.

طراحی اوراق اداری نیز یک بخش مهم در هویت بصری ست. معمولا مکاتبات رسمی بین شرکت ها و سازمان ها با این اوراق انجام میشود . در واقع یک زبان دیداری در تعاملات است که میتواند در جلب اعتماد بسیار موثر باشد. طراحی ست اداری خود از قواعد و اصولی پیروی میکند ، اما بخشی از آن که مربوط به هویت بصری میشود ، شامل ارتباط و هماهنگی بین رنگ ها ، الگو ها و… در طراحی آن است. معمولا از الگوهایی (پترن) در طراحی اوراق اداری استفاده میشود که بخشی از بسته ی هویت بصری یک برند را تکمیل میکنند . بهتر است این الگوها بادرنظر گرفتن ساختار لوگو طراحی شود.


برند:

مطمئناً برند موضوع ساده‌ا‌ی نیست. کتاب‌ها و نشریات بسیاری درباره‌ی این موضوع نوشته‌ شده است؛ اما در چند کلمه می‌توان «برند» را شرکت، خدمات یا محصولی تعریف کرد که ادراک مشتری یا مخاطب “تشخص” برایش قائل شده است. بر این اساس باید اضافه کرد که طراح گرافیک نمی‌تواند برند «بسازد» و تنها مخاطب است که می‌تواند چنین کاری کند. کار طراح گرافیک شکل دادن به شالوده‌ی برند است.
بسیاری از مردم بر این باورند که برند فقط تعدادی عنصر را در بر می‌گیرد (چند رنگ، چند فونت، یک لوگو، یک شعار (اسلوگان) و شاید هم موسیقی را بتوان به آن اضافه کرد) اما واقعیت برند بسیار پیچیده‌تر است. می‌توانیم بگوییم برند «تأثیر سازمانی» است.
مفهوم مرکزی و ایده‌ی بنیادین نهفته در داشتنِ «تأثیر سازمانی» این است که هر آنچه که یک شرکت انجام دهد، هر آنچه که مالک آن باشد و هر آنچه تولید کند، باید بازتاب ارزشها و آرمانهای آن شرکت در حکم یک کلِ واحد باشد.
استمرار این ایده‌ی مرکزی (تأثیر سازمانی داشتن) است که شرکتی را ساختمان می‌بخشد، آن را به پیش می‌برد و بیان می‌کند که شرکت نمود چه چیزی است و به چه باوری اعتقاد دارد و موجودیتش به چه دلیلی است؛ نه فقط تعدادی فونت و چند رنگ و لوگویی و شعاری.
برای مثال بیایید نگاهی به شرکت معروف «اپل» بیندازیم. شرکت اپل، فرهنگ سازمانی انسانگرا و اخلاق سازمانی قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد که مشخصه‌ی آن اراده‌گرایی و حمایت از مشارکت مفید در اجتماع است. این ارزشهای تجارت در هر عملی که از آنها سر می‌زند کاملاً آشکار است، از محصولات نوآورانه و تبلیغاتشان گرفته تا خدمات‌رسانی به مشتریان. اپل برندی است از نظر عاطفی انسانگرا، که واقعاً با مردم پیوند برقرار می‌کند. وقتی مردم محصولاتشان را می‌خرند یا از خدماتشان استفاده می‌کنند احساس می‌کنند که جزئی از برند هستند یا حتی فراتر، عضوی از قبیله. این پیوند عاطفی است که برند آنها را می‌سازد (نه محصولاتشان به تنهایی و یا لوگوی گازخورده‌شان).

کارت ویزیت چیست؟قسمت های مهم کارت ویزیت کدام است؟

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت وسیله ای برای معرفی یک کسب و کار و ارائه ی راه های ارتباطی برای استفاده از خدمات و یا محصولات می باشد. کارت ویزیت را نمیتوان مستقیما برای تبلیغات و یا بازاریابی مورد استفاده قرار داد، اما در مرحله ای که به تعاملی با مشتری میرسید می توانید آن را ارائه نمایید. مدیران و صاحبان مشاغل باید در نظر داشته باشند قبل از کارت ویزیت برخورد اول همواره تاثیر گذارتر از هزاران تبلیغات دیگر است. در واقع کارت ویزیت به طور غیر مستقیم وظیفه ی تبلیغ و بازاریابی مشاغل را بعهده دارد.

  

رنگ کارت ویزیت

یکی از مسائل تاثیر گذار برای متفاوت کردن کسب و کار شما با دیگران، استفاده درست رنگ در کارت ویزیت است.

لوگو و کارت ویزیت، اولین معرفی از شما به یک مشتری باالقوه می باشد. بنابراین باید به صورت ناخودآگاه، الهام بخش پیام های درستی به آن ها باشد.

در نظر داشته باشید که کلیه اقلام تبلیغاتی شما، باید از یک تصویر و رنگ واحد بهره مند باشند که بتوانند همسو با هم، رسالت تبلیغاتی خود را به جا آورند.

پیش از آن که بخواهید کارت خود را طراحی کنید، بهتر است روانشناسی رنگ کارت ویزیت را بشناسید.

البته برای انتخاب رنگ کارت ویزیت، علاوه بر فرم لوگو و همسویی آن با دیگر تبلیغاتتان، باید شخصیت خود را نیز در نظر داشته بگیرید.

یکی از اشتباهات رایج و آسیب زننده این است که رنگ مورد علاقه خودتان را، بدون در نظر گرفتن تاثیر ناخودآگاه آن رنگ، برای کارت ویزیت انتخاب کنید. چرا که امکان دارد آن رنگ، مناسب تصویر تجاری شما نباشد هرچند رنگ بسیار زیبایی باشد.

اهمیت طراحی کارت ویزیت

در پاره ای از موارد کارت ویزیت شخصیت اجتماعی و حرفه ای شما محسوب می شود و طراحی کارت ویزیت حرفه ای و خلاقانه می تواند به راحتی در اذهان ثبت شود در واقع طراحی کارت ویزیت را باید فرصتی دانست تا در جلسات، مهمانی ها و نشست ها به مخاطبان مد نظر خود ارائه دهید، با اینکار شما به توسعه شبکه کسب و کار خود کمک خواهید کرد.کارت شما باید حاوی اطلاعاتی در مورد فعالیت شما در کسب و کارتان باشد.

نکات مهم در طراحی کارت ویزیت

قبل از شروع به طراحی کارت ویزیت باید نکات اصلی و چهارچوب طراحی را بشناسید و با رعایت آنها انتظار بازخورد مثبت از سمت مخاطب را داشت. طراحی کارت ویزیت نیز مانند هر نوع طرلحی دیگر اصول و قواعد خاص خود را دارد که عبارتند از:

انتخاب ابعاد مناسب برای طراحی کارت ویزیت

قبل از شروع به کار طراحی کارت ویزیت باید باعاد آنرا به درستی انتخاب نمایید. ابعاد کارت ویزیت در صورت نرمال5/8 در 5/5 و یا 9 در 5 است و میتوان با توجه به سلیقه و خواسته ی مشتری ابعاد آن را تغییر داد. حال برای شروع به طراحی کارت باید بدانید زمانیکه کارت چاپ میشود در مرحله برش احتمال حذف قسمت هایی از کارت در این مرحله وجود دارد. از اطراف کارت 3 میلیمتر از هر طرف با خط کش مشخص کنید و مرز بگذارید تا محتویات اصلی کارت در آن نقاط قرار نگیرند چون احتمال برش و حذف بخشی از طرح زیاد است. در کارت ویزیت های لبه گرد این موضوع را از گوشه ها مد نظر قرار دهید. در برش های لبه گرد نوع برش متفاوت است و باید فاصله ی اشکال، وکتور ها و کلمات از آن حفظ شود.

 

انتخاب رنگ برای طراحی کارت ویزیت

حال برای استفاده از رنگ ها باید بدانید که چه طیفی از رنگ ها و با چه اصولی می توان بهترین کیفیت و رضایت را به دست آورد. چاپ افست بر اساس CMYK انجام می شود و هیچگاه نباید عنوان را بر روی RGB قرار ندهید. زیرا هرچقدر هم از کیفیت رنگ در سیستم راضی باشید باز هم خروجی رنگ هنگام چاپ آنطور که در صفحه نمایش مشاهده می کنید نخواهد بود. از طیف سه رنگ RGB برای وبسایت و محیط مجازی و تبلیغات تصویری متحرک و از این قبیل تبلیغات استفاده می شود چون از کیفیت و شفافیت برخوردار است. اما هنگامی که با چاپ افست سرو کار داریم، چاپ چهار رنگ CMYKوضعیت متفاوت است. در این رنگ ها شفافیت و ترکیب رنگ مانند RGBرا ندارند و رنگ ها نسبت به سه رنگ درصدی افت و تا حدودی مات بودن دارند. کیفیت چاپ در دستگاه های دیجیتال و افست کاملا متفاوت است. برای استفاده از هریک از این ابزارها باید استانداردهای مخصوص آن ها رعایت گردد تا محصول و خروجی نهایی مورد توجه مشتری قرار گیرد.

در مورد استفاده از رنگ ها باید با درصد استانداردهای رنگ آشنایی داشته باشید، بعنوان مثال برای داشتن رنگ آبی ناب  C=100 بقیه رنگ ها  باید0 در نظر گرفته شود. همینطور خروجی رنگ زرد

Y=100

سبز : C=100     Y=100

قرمز M=100    Y=100

و همینطور این ترتیب و اصول برای سایر رنگ ها باید در نظر گرفته شود. سعی کنید از رنگ ها زیاد استفاده نکنید تنوع و تعدد رنگ ها باعث شلوغی کارت ویزیت و بی میلی مخاطب برای خواندن اطلاعات مفید شما روی کارت میشود.

استفاده از تصاویر در طراحی کارت ویزیت

برای استفاده از تصاویر و اشکال سعی کنید کیفیت ها مطلوب باشند. زمانیکه عکس را در ابعاد خیلی زیاد باید بزرگ کنید و یا در ابعاد خیلی کوچک فشرده کنید نباید به کیفیت تصویر صدمه ای وارد شود. از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده کنید هرچقدر هم در استفاده از رنگ ها و چهار چوب و قالب کارت ویزیت دقت کرده باشید، انتخاب تصویر نا مناسب باعث می شود طراحی شما از لحاظ تخصص و حرفه ای بودن زیر سوال رود. از تصاویر زیاد هم استفاده نکنید.

استفاده از لوگو در طراحی کارت ویزیت

لوگوی یک شغل از مهم ترین مواردی است که بسیار میتوان کار کرد. لوگو و عنوان از جمله مواردی هستند که همواره باید در طراحی کارت طوری جایگزاری و ابعاد دهی شوند به طوریکه در 10 ثانیه اول که مخاطب برای شناخت اولیه ی برند به کارت ویزیت نگاه میکند، کاملا واضح و در چشم باشد. سعی کنید رنگ لوگوها را تغییر ندهید چرا که ممکن است طبق رنگ سازمانی، هویت بصری و یا سلایق مشتری طراحی شده باشد. این یک نظر شخصی نیست بلکه احترامی است به حقوق مشتری.

نکته: سعی کنید از حاشیه در کارت ویزیت استفاده نکنید زیرا دستگاه های برش با درصدی خطا این کار را انجام میدهند و با جابجایی یک میلیمتر برش ممکن است نقص و یا ظاهر ناخوشایندی در طراحی شما ظاهر شود. هرچند که طرح شما در صورت اولیه خوب بنظر باید اما در چاپ همیشه برش ها موفق نیستند. برای خروجی گرفتن سعی کنید عکس را با رزولوشن 300 و به صورتjpegیا png ذخیره کنید.

خب، تا اینجا به اصول و قوانین طراحی در چاپ پرداختیم، حال باید بدانیم برای چه هدفی، چه مشاغلی، چه افرادی و چرا طراحی کارت ویزیت انجام شود. دانستن جواب این سوالات از سوی یک طراح گرافیکی بسیار با اهمیت است. شما برای دانستن جواب این پرسش ها یا میتوانید از دانش و تجربه خود استفاده کنید و یا با سوالاتی که از مشتری و مخاطب خود میپرسید می توانید به سلیقه، منظور و خواسته اش بهتر و راحت تر دست یابید.

چه کسانی نیاز به کارت ویزیت دارند؟

 

تمامی مشاغل و بیزینس ها نیاز به کارت ویزیت دارند ، چون تمامی بیزینس ها در تعامل با مشتری ها و ارباب رجوع های می باشد که ممکن است برای تماس با شما نیاز به یک راه ارتباطی داشته باشند بنابراین داشتن کارت ویزیت اولین مرحله از شروع یک بیزینس می باشد.
پس در هر شغلی که هستید برای خود نیاز به یک کارت ویزیت مناسب دارید.

 

یک کارت ویزیت مناسب.

 

با توجه به توضیحاتی که در مورد کارت ویزیت ارائه شد بهتر است یک کارت ویزیت مناسب همان وظیفه اصلی خود را بر عهده گیرد یعنی فقط معرفی شما و راه های تماس با شما.
کارت ویزیت باید به گونه ای طراحی شود که متناسب با بیزینس شما باشد؛ طرح کارت ویزیت در عین ساده بودن باید شیک و جذاب باشد و از پرداختن به توضیحات و نوشته های اضافی در مورد خود و بیزینس خود در آن خودداری شود ؛ گاهی برخی افراد برای کارت ویزیت خود کلی مطب و توضیحات اضافه می کنند که با توجه به زیاد بودن این مطالب طرح نهایی نیز زیبایی نداشته و شما بجای کارت ویزیت در دست خود یک تراکت تبلیغاتی دارید که این کار از نظر حرفه ای کاملا رد می باشد.
برای داشتن یک کارت ویزیت مناسب باید از پرداختن به مطالب اضافی خودداری نمود ، بهتر است برای کارت ویزیت از یک نام که همان عنوان بیزینس شما است و در صورت لزوم در اندازه چند کلمه توضیح مختصر و آدرس و پل های ارتباطی مانند : شماره تماس ، آدرس ایمیل یا … استفاده نمایید.
البته استفاده از تصاویر متناسب با بیزینس نیز بعضا برای زیبایی کارت ویزیت کمک شایانی می کند که بهتر است توسط طراح کارت ویزیت به زیبایی و متناسب استفاده شود.

 

انتخاب فونت مناسب برای طراحی کارت ویزیت

برای استفاده از فونت ها سعی کنید از 3 فونت بیشتر در کار استفاده نکنید، هرچه تنوع و اختلاف رنگ ها بشتر در طراحی کارت ویزیت دیده شود دال بر حرفه ای نبودنتان خواهد بود. سعی کنید از فونت های خوانا و غیر مبهم استفاده کنید. برای عنوان و اسم نام تجاری و یا بازرگانی یک کسب و کار از فونت های بزرگ تر استفاده کنید تا در نگاه اول نام بهتر و بیشتر به چشم اید. برای فونت سایر نوشته ها سعی کنید اندازه فونت از 7 کمتر نشود زیرا در چاپ ناخوانا خواهد شد. مخصوصا برای افرادی که از عینک استفاده میکنند خواندن فونت های ریز بسیار آزار دهنده خواهد بود. سعی کنید در انتخاب رنگ فونت و ترکیب آن با رنگ زمینه دقت کافی داشته باشید. با در نظر گرفتن زمینه رنگ فونت را انتخاب نمایید. هرچقدر از رنگ های متضاد بیشتری استفاده کنید، بهتر می توانید نوشته و توضیحات را به چشم بیاورید. حدالامکان به فونت ها استروک، سایه و یا گرادینت ندهید.

درج اطلاعات مورد نیاز در طراحی کارت ویزیت

از مشتری بخواهید اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد اطلاعاتی از قبیل نام، توضیحات، آدرس، شماره تماس، ایمیل، آدرس شبکه های اجتماعی پر کاربرد و پر مخاطب. هر یک از این اطلاعات در طراحی کارت ویزیت جایگاه ویژه و خاص خود را دارند و برای هریک فونت و رنگ مشخص یکنواخت و مناسبی را باید در نظر گرفت.

با نوشتن آدرس شبکه های اجتماعی کسب و کار مورد نظر می توانید به فروش بیشتر و معرفی خدمات مشتری در فضای نامحدود مجازی کمک شایانی نمایید.

رعایت سادگی در طراحی کارت ویزیت

در طراحی کارت ویزیت حتما سادگی را مد نظر قرار دهید. شما به عنوان یک گرافیست باید بدانید کارت ویزیت تراکت و یا بروشور نیست که مخاطب بخواهد همه موارد ضروری و غیر ضروری فعالیت های خود را در آن قید نماید. این هنر شماست که ایشان را قانع کنید که کارت ویزیت معرف کسب و کار شماست و تنها میتواند شاخص های مهم شغلی و حرفه ای و آدرس و شماره تماس کفایت میکند. مشتری باید بداند هرچه طراحی کارت ویزیت ساده و خلوت تر باشد، مخاطب او با دقت بیشتری به مطالعه اطلاعات خواهد پرداخت. قرار نیست همه فضاهای خالی در کارت ویزیت پر شود، گاهی فضای خالی القا کننده ی حس خوب و احساس تنفس در کارت خواهد بود.

انتخاب جنس مناسب برای طراحی کارت ویزیت

از جمله مواردی که میتوان یک مشتری را ترغیب کرد تا کارت ویزیت را تا مدت ها نگهدارد نوع جنس کارت است. امروزه از کارت ویزیت های نیمه شفاف، شفاف، پی وی سی، فلزی، چوبی و غیره بسیار استفاده می شود و این نوع کارت ویزیت ها ممکن است در دید مخاطب جالب به نظر آید و کارت را تا مدت ها نگهدارد.

نکات کلیدی در طراحی کارت ویزیت

اگر مشتری زمینه های مالی مناسبی برای سفارش و تهیه کارت های جدید و گران قیمت را ندارند، می توانید از طرح های خلاقانه و یا ایده پردازی در طراحی کارت ویزیت استفاده نمایید. گاهی میتوان در کارت ویزیت های دو طرفه یک طرف را به علایق مشتری اختصاص داد. اگر یک طرف کارت ویزیت تبلیغات کسب و کار درج میشود در طرف دیگر می توان تقویم همان سال، درصد تخفیفات ویژه برای خرید بعدی مشتری و یا چاپ نام مشتری به عنوان مشتری ثابت یک محصول درج کرد. همه این ها دلایلی خواهند شد تا کارت شما ماندگاری بیشتری در بین مشتریان داشته باشد. جالب است بدانید بعضی از مشاغل مانند لوازم یدکی های خودرو، شرکت های خدمات پس از فروش و یا این قبیل کارها کارت ویزیت خود را به همین صورت که گفته شد و به حالت آویز ساده و یا معطر در ماشین به مشتریان خود اهدا می نمایند. این ها موارد ریزی هستند که ممکن است بارها و بارها دیده باشید اما توجه نکرده باشید. هر کجا هستید با دقت به اطراف خود و خطوط، نقش ها و خلاقیت در طراحی ها دنگاه کنید. هر نگاه تجربه جدیدی برای شما خواهد بود.

اگر کسب و کار به گونه ایست که فرد اصلی یک نفر است شما میتوانید تصویر شخص را روی کارت چاپ کنید. یا هر یک از پرسنل می توانند در صورت تمایل عکس خود را روی کارت ویزیت مربوط به شرکت و یا سازمان داشته باشند، اینکار باعث می شود مشتریان با دیدن آن تصویر افرادی که دیده اند بهتر به یاد آورند و به کسب و کار اعتماد بیشتری خواهند کرد. سعی کنید حدالامکان از رنگ های سازمانی و تجاری برند مورد نظر در طراحی کارت ویزیت استفاده کنید، اینگونه طراحی کارت ویزیت ماندگاری بیشتری خواهد داشت. همینطور میتوان از کلیت و ماهیت طراحی کارت ویزیت در طراحی ست اداری و هویت بصری یک سازمان نیز استفاده نمود.کارت ویزیت ممکن است در سال های بعد یا سال های دور دستخوش تغییراتی گردد، این تغییرات را بعد ها باید طوری اعمال کنید که به اصل طراحی و ماهیت سازمان لطمه ای وارد نشود.