علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

چه لوگویی برای کسب و کار شما مناسب است؟

حتما می دانید که داشتن لوگو برای هر کسب وکار اهمیت بسیاری دارد. طراحی یک لوگو و درج آن روی ابزار اداری، محصولات و… به اعتبار شرکت و سازمان می افزاید. اگر شما هم به عنوان کارفرما، صاحب کسب و کاری هستید، صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن آن بهتر است به فکر طراحی یک لوگو باشید و تأثیر آن را در کسب و کارتان نادیده نگیرید. برای داشتن یک لوگوی تأثیرگذار و استاندارد باید از اصول طراحی لوگو پیروی کنید. در ادامه به مفهوم لوگو، ویژگی های یک لوگوی خوب و انواع آن می پردازیم.

    

به گفته‏ ی رند، اصول بنیادین یک لوگو شامل شناخت و سادگی در معنی آن است. ۷ قدمی که پائول رند هنگام طراحی یک لوگو در نظر می‌گرفت شامل موارد زیر می‌شود:
1 – آیا این لوگو قابلیت تمایز (با لوگوهای دیگر) دارد؟
2 – آیا خوب دیده می‌شود؟
3 – آیا قابلیت انطباق (با موضوع کاری شرکت) را دارد؟
4 – آیا به خاطر سپرده می‌شود؟
5 – آیا جهان شمول است؟
6 – آیا به زمان وابسته نیست؟
و تنها زمانی که تمامی پرسش‌های بالا مثبت بود باید آخرین سوال را بپرسید:
7 – آیا ساده است؟
برای هر مرحله به جز مرحله آخر، امتیازی را از 1 تا 10 در نظر بگیرید و برای گام نهایی، یعنی سنجش سادگی، امتیازی را از 1 تا 15 در نظر بگیرید. این کار به طور دقیق و حساب شده‌ای وزنی را به آنچه برای یک لوگو اهمیت دارد می‌دهد. امتیازی برابر 75 عالی و تمام عیار است و هر چیزی که پایین‌تر از 60 باشد، مناسب نیست.

این هفت فاکتور می توانند چک لیست خوبی برای تایید یا اصلاح لوگو هم از طرف کارفرما و هم طراح باشد.
در ادامه به بررسی یکایک آنها می پردازیم:

1 – آیا این لوگو قابلیت تمایز (با لوگوهای دیگر) را دارد؟
به عبارتی آیا مخاطب با دیدن آن، لوگوی شما را با رقبا اشتباه می گیرد یا خیر؟ دقت کنید که باید با شمایل رقیبانتان مقایسه شوید چون در کنار آن ها دیده می شوید نه با کل لوگوهای موجود. اگرشخصیت برند شما درست طراحی شده باشد، لوگو نیز به خودی خود باعث تمایز در بین رقبا خواهد شد.

ویژگی های یک لوگوی خوب

1- ساده بودن لوگو

قبل از طراحی لوگو توجه کنید که از لوگوی شرکت خود برای چه مواردی، در کجا و روی چه ابزاری استفاده خواهید کرد. اکثر شرکت ها لوگوی خود را در سربرگ ها،  آیکون سایت، کارت ویزیت و حتی روی لباس فرم کارکنان نیز درج می کنند. بنابراین لوگو باید به گونه ای طراحی شود که در ابعاد کوچک نامفهوم نباشد. پیچیدگی لوگو باعث می شود هنگامی که به ابعاد کوچک (مثلا برای کارت ویزیت) تبدیل شد، مخاطب را سردرگم کند. به طور کلی لوگوهای ساده ماندگاری بیشتری در ذهن مردم دارند. بنابراین از ویژگی های یک لوگوی خوب می توان به ساده و قابل فهم بودن آن اشاره کرد.

2- رنگ لوگو

در برندینگ انتخاب رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که از نظر روانشناسی رنگ ها تأثیر زیادی در انتخاب و تصمیم گیری دارد. همانطور که گفته شد یکی از اصول برندینگ، طراحی یک لوگوی حرفه ای و قوی می باشد. اما برای لوگو از چه رنگی باید استفاده شود تا تأثیر کافی در مردم و انتخاب آنها داشته باشد؟ بهتر است رنگ لوگو را مطابق با رنگ سازمانی شرکتتان انتخاب کنید. یکی از ویژگی های یک لوگوی خوب انتخاب رنگ مناسب برای آن است؛ که این رنگ باید با فعالیت شما در شرکت هماهنگ باشد. مثلا برای شرکت های کلاسیک بهتر است از رنگ قرمز استفاده نکنید، اما اگر شرکتی مدرن دارید و به دنبال رنگی هیجانی و پرشور هستید ما رنگ قرمز را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر فعالیت شرکتتان در زمینه امور مالی، محیط زیست یا باغبانی می باشد، رنگ سبز بهترین گزینه برای لوگو است. بنابراین هر رنگی که برای لوگو از آن استفاده می کنید می تواند پیغامی به مخاطبانتان منتقل کند. اگر رنگ لوگوی شما رنگی مناسب و سازگار با روحیه مخاطبانتان باشد، تأثیر مثبت آن را در برندسازی خواهید دید؛ و برعکس اگر رنگی نا متناسب برای طراحی لوگو استفاده کنید، شاهد نتیجه منفی در برندسازی را مشاهده خواهید کرد.

3- تصویر استفاده شده در طراحی لوگو

تصاویری که در طراحی لوگو از آنها استفاده می شود، باید علاوه بر جذاب بودن به شرکتتان مربوط شود. استفاده از تصویری جذاب که هیچ پیامی را به مخاطب منتقل نمی کند، نه تنها تأثیر مثبتی در برندسازی ندارد بلکه ممکن است تأثیر منفی نیز داشته باشد. همانگونه که شرکت اپل از یک سیب برای لوگو استفاده کرده است.

 

طراحی لوگو چقدر اهمیت دارد؟
لوگوها انواع مختلفی دارند که با شناخت دسته بندی آن ها می توان لوگوی مناسب تری را برای کسب و کار خود انتخاب کرد. لوگو نماد شما است. شما با این نماد به یاد خواهید آمد. به طوری که هرجا نماد شما دیده شود نوع فعالیتتان و هر چیزی که از شما می دانند به یاد خواهد آمد. پس با لوگویی خاص به یاد ماندنی شوید.

سعی کنید از طرحی استفاده کنید که برایتان هدفمند باشد. لوگو معرف شرکت ، سازمان یا کسب و کار شماست. لوگو به فعالیت شما هویت می دهد و باعث جلب اعتماد بیشتر از سمت مخاطب میشود. عدم استفاده از لوگو در کسب و کار کاملا احساس خواهد شد.

آیا لوگوها تاریخ انقضا دارند؟
خیر ، لوگوی زیبا چیزی نیست که نیاز به تغییر داشته باشد. شرکت هایی هستند که با وجود این که چندین سال از فعالیتشان میگذرد ولی هم چنان با همان لوگو قدیمی خود ، در ذهن ها بیشتر خودشان را ثبت می کنند. مثل شرکت های ماشین سازی مانند بنز و بی ام و که از همان ابتدای کارشان تا کنون از یک لوگو استفاده کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.