علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

علمی | مطالب داغ و خواندنی متنوع

قبل از انتخاب نام برای برندتان، این ۷ قانون مهم را بخوانید!

اغلب بازاریابان اهمیت انتخاب نام برند را نادیده می گیرند، «آنچه از نظر آن ها اهمیت دارد، خود محصول است و مزایایی که این محصول در اختیار  مشتریان قرار می دهد». زیراکس، نخستین تکثیرکننده‌ی اوراق ساده بود. این ایده فوق العاده، نام تجاری معتبر و نیرومند آن را در اذهان تثبیت کرد.

اما امروزه، تمامی ماشین های تکثیرکننده، چون زیراکس عمل می کنند. تفاوت در عمل محصول نیست، بلکه در نام محصول است. از این رو بر آن شدیم تا شما را با ۷  قانون بسیار مهم در انتخاب نام برند آشنا کنیم.

متمایز از رقبا رفتار کنید

قبل از اینکه به نام گذاری برند خود بپردازید اولین کارتان این باشد که رقبای اصلیتان را تحلیل و بررسی نمایید.بزرگترین اشتباه در هر مرحله از برندسازی چه انتخاب نام، طراحی لوگو و هویت بصری برند و چه جوهره برند و استراتژی نام تجاری و …  هرگز از رقیب تقلید نکنید. دقیقا متمایز رقبایتان رفتار کنید. لکسوس یک نام متمایز بی معنی است ولی پر فروش ترین اتومبیل در آمریکاست حتی بیشتر از بنز و بی ام دابلیو.اگر کوکاکولا بر اصالت و قدیمی بودن خود تاکید می کند،

پس پپسی باید بر جدید بودن و به روز بودن پا فشاری کند. در انتخاب حروف نام تجاری هم این موضوع صدق می کند. اگر نام کوکاکولا بر پایه حرف ک استوار است نام پپسی باید هر چیزی غیر از ک را نشان دهد. ساختاری که پپسی برای لوگوتایپ خودش برگزیده کاملا نرم ، ساده و مدرن است دقیقا متضاد لوگوتایپ کوکاکولا.

تجانس آوایی را در انتخاب نام برند رعایت کنید

نام های تجاری که در آن ها برخی حروف تکرار می شوندو همچنین دو یا چند آوای شبیه به هم تولید می کنند از قدرت فوق العاده ای برخوردارند.از برند های داخلی می توانیم به مزمز، دامداران(بین دا و را)، نیک کالا(حرف ک)و از برندهای خارجی می توان به کوکاکولا(حرف ک)، کیت کت و ولوو اشاره نمود. اولین واژگانی که کودکان یادمی گیرند و به خوبی به یاد می آورند کلماتی چون ماما،بابا، لولو، هاپو و … می باشد.

نام مرتبط با محصول گزینه مناسبی است

در شلوغی تبلیغات امروز و افزایش هزینه های بازاریابی و تبلیغات،نامی که بتواند فعالیت برند را با خود حمل کند به عنوان سرمایه ای گرانبها شناخته می شود.سال ها پیش در آمریکا از ترکیبات بلغور ذرت، پنیر و نمک  محصولی تولید شد که نام آن را cheez doodles گذاشتند به معنی ترق تروق کننده پنیری.

بعد از اینکه این محصول در ایران برای اولین بار تولید شدشرکت مینو بسیار هوشمندانه نام آن را ، پفک نمکی گذاشت.( پف کننده کوچک نمکی).این نام بسیار قدرتمند تبدیل به یک نام جنریک گردید.

مثال هایی همچون شامپی کلییر، مایکروسافت(تولید کننده پر کاربرد ترین نرم افزارهای دنیا)، تویز آر آس (بزرگترین فروشنده اسباب بازی در آمریکا) و … از این قانون مهم استفاده نموده اند

نام استعاره ای را مدنظر داشته باشید

شخصیت ها، حیوانات و موضوعاتی که نماد چیزی شناخته می شوند می توانند به عنوان ایده ای قدرتمند در انتخاب نام برند استفاده گردند.مانند انتخاب نام مارکوپولو (نماد شخصی که بیشتر عمرش در سفر بوده) برای یک آژانس مسافرتی و یا جگوار برای یک شرکت خودرو سازی و یا برند عمه جمیما (نماد تجربه در آشپزی) برای یک برند تولید پودر پنکیک و …

نام های ترکیبی می تواند گزینه خوبی باشد

اگر ترکیب دو یا چند کلمه، یک نام خوش آوا را تولید کرد می تواند به عنوان نامی موثر تلقی گردد.لزوما می تواند معنی خاصی هم نداشته باشد ولی خوش آوا و شکه کننده باشد.مانند آدیداس که از ترکیب نام موسس به وجود آمده است (آدولف داستلر)، فدکس (Federal Express) و نابیسکو (National Biscuit Company) و…

نام های کوتاه و ساده، به یادماندنی هستند

هرچه نام کوتاه تر باشد بهتر در ذهن می ماند.گاه ممکن است که نام کوتاه نباشد ولی ساده باشد. هرچه نوع حروف استفاده شده در نام تجاری کمتر باشد مفهوم سادگی را می توان به آن اتلاق کرد.مانند google که در طبقه بندی نام ها کوتاه نیست ولی ساده محسوب می شود چون تنها از چهار نوه حرف استفاده شده است.

مطمئن شوید نام تجاریتان خوب خوانده می شود

یکی از سوالاتی که در دوران دبستان می پرسیدند آن بود که فلان کلمه چند بخش دارد . این سوالی مهم در انتخاب نام تجاری موفق است .نام هایی که به راحتی هجی شوند و بخش بندی کمتری داشته باشند اثر گذاری بالایی دارند.مانند سن ایچ  و چی توز که دو بخش دارد. نمونه های ناموفق نیز می توان به داروسازی فارابی که هشت بخش دارد و یا لاستیک بارز که ۵ بخش دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.